„Ecoul Meu Virtual” – Eveniment de prevenire a consumului de droguri în rândul tinerilor prin soluții inovatoare: Arta teatrală și tehnologia VR îmbinate pentru un viitor mai sigur – 18 septembrie, ora 11:00, Sala Multifuncțională a Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale”, Strada Tudor Arghezi nr. 3B, București.
București, 18 septembrie 2024 – Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale”, în parteneriat cu Agenția Națională Antidrog, Asociația Happy Minds și alte instituții de renume, vă invită să luați parte la un eveniment dedicat prevenirii consumului de substanțe interzise în rândul adolescenților, folosind metode inovatoare ce combină arta teatrală și tehnologia VR.
În România, 10,7% dintre persoanele cu vârsta cuprinsă între 15 și 64 de ani au experimentat consumul de droguri ilicite de-a lungul vieții, în timp ce 6% au consumat droguri și în ultimul an. Deși ritmul de creștere a consumului de droguri ilicite a încetinit pentru majoritatea substanțelor, noile substanțe psihoactive (NSP) continuă să fie o excepție, cu o creștere îngrijorătoare. Adolescența este perioada cu cea mai mare vulnerabilitate la inițierea consumului de droguri, vârsta minimă de debut fiind de doar 13 ani pentru NSP.
Canabisul rămâne unul dintre cele mai consumate droguri în România, situându-se pe locul al doilea după NSP, atât în rândul populației generale, cât și al elevilor. Regiunea București/Ilfov înregistrează cele mai mari prevalențe ale consumului de droguri, indiferent de tipul acestora.
Trei din zece copii cunosc pe cineva care consumă droguri, iar proporția crește la patru din 10 în cazul adolescenților. Îngrijorător, acești consumatori sunt adesea persoane din anturajul lor. Doar 3% dintre copii recunosc că au consumat droguri personal, deși procentul real ar putea fi mai mare. Canabisul este cel mai frecvent consumat, urmat de ecstasy și LSD. Adolescenții peste 14 ani sunt mai conștienți de diversele substanțe psihoactive comparativ cu copiii sub 14 ani.
Surse: Agenţia Naţională Antidrog (ANA) – Raportul Naţional privind situaţia drogurilor în România, Sondaj de opinie – Asociatia Salvati Copiii).
Proiectul național de cercetare, implementat de Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale”, în parteneriat cu Agenția Națională Antidrog și Asociația Happy Minds, urmărește prevenirea consumului de droguri în rândul tinerilor prin metode inovatoare. Utilizând tehnologia VR și arta teatrală, proiectul creează un mediu educațional sigur și interactiv, în care adolescenții își pot dezvolta abilitățile emoționale și sociale necesare gestionării tentațiilor.
Evenimentul va reuni experți în sănătate mintală și prevenirea adicțiilor care vor prezenta soluții inovatoare și strategii creative pentru prevenirea adicțiilor în rândul tinerilor. Participanții vor avea ocazia să exploreze cum tehnologia VR și jocul teatral pot oferi adolescenților instrumentele necesare pentru a face față tentațiilor și pentru a-și îmbunătăți sănătatea emoțională.
Proiectul se va desfășura pe o perioadă de 12 luni, va include o caravană națională care se va deplasa în 8 regiuni din țară și se va concentra pe educația prin artă și tehnologie (teatru și realitate virtuală – VR) pentru a oferi adolescenților instrumentele necesare să evite tentațiile și presiunile legate de consumul de droguri.
Din perspectivă educațională și preventivă proiectul se va concentra pe:
Prevenirea primului consum de substanțe interzise: Teatrul și VR-ul vor fi folosite pentru a simula scenarii reale, oferindu-le adolescenților ocazia să experimenteze într-un mod controlat, fără riscuri, dezvoltarea abilităților de refuz și luarea deciziilor corecte.
Dezvoltarea abilităților emoționale și sociale: Proiectul se axează pe antrenamentul senzorial și pe dezvoltarea competențelor emoționale și sociale ale tinerilor. Aceștia vor învăța să-și gestioneze emoțiile, să comunice eficient și să își întărească încrederea în sine, ceea ce le va permite să evite presiunile de grup și tentațiile consumului de droguri.
Conștientizarea părinților și profesorilor: Un alt pilon important al inițiativei este educarea părinților și profesorilor cu privire la riscurile asociate primului consum de substanțe și la factorii de predispoziție. Proiectul va oferi resurse și sesiuni de informare pentru a crește gradul de conștientizare și pentru a îmbunătăți comunicarea între tineri și adulții din jurul lor.
Intensificarea colaborării între autorități și societatea civilă: Colaborarea între autorități, cum ar fi Ministerul Afacerilor Interne (MAI) și Agenția Națională Antidrog (ANA), și societatea civilă este esențială pentru a dezvolta soluții de prevenire durabile. Proiectul își propune să creeze un cadru de parteneriat activ, în care fiecare parte își aduce contribuția la combaterea consumului de droguri în rândul tinerilor.
Analiza și cercetarea factorilor de risc: Prin utilizarea metodologiilor educaționale interactive, proiectul va realiza o analiză aprofundată a factorilor de risc asociați consumului de substanțe în rândul tinerilor. Aceste cercetări vor sta la baza dezvoltării unor strategii de prevenire adaptate nevoilor reale ale comunităților și tinerilor.
Proiectul va include ateliere educaționale și de conștientizare în școli și universități, utilizând realitatea virtuală și jocul teatral pentru a simula scenarii reale, ajutând tinerii să recunoască și să evite riscurile asociate consumului de droguri. Screening-ul și evaluarea psihologică sunt componente cheie ale inițiativei, fiind folosite pentru a identifica vulnerabilitățile și riscurile de consum în rândul tinerilor. De asemenea, se vor dezvolta și disemina ghiduri de bune practici destinate părinților și cadrelor didactice, oferindu-le instrumente esențiale pentru sprijinirea tinerilor.
„Una dintre valorile fundamentale ale UNATC este implicarea socială. În calitate de instituție de învățământ superior, suntem conștienți de rolul pe care îl avem în modelarea nu doar a viitorilor artiști, ci și a viitorilor lideri și membri activi ai societății. Credem că teatrul și cinematografia pot avea un impact profund asupra schimbărilor sociale, iar acest proiect este un exemplu perfect în acest sens. Arta are puterea de a reflecta realitatea, de a provoca gândirea și de a influența schimbarea. Prin utilizarea artei în scopuri educative și preventive, „Ecoul Meu Virtual” devine un instrument de transformare socială, oferind tinerilor oportunitatea de a învăța într-un mod creativ și de a dezvolta abilități care îi vor ajuta nu doar în carierele lor, ci și în viața de zi cu zi.”- Lector Univ. Dr. ROMINA BOLDAȘU, Prorector Cercetare Dezvoltare Inovare, UNATC.
„Sănătatea fizică și mentală a studenților și tinerilor a devenit un subiect de preocupare majoră pentru universități, societate și familii. Trăim într-o perioadă în care tentațiile, presiunile sociale și accesul ușor la substanțe nocive au transformat viețile tinerilor într-un adevărat câmp de luptă. Ne confruntăm cu o epidemie de consum de substanțe interzise în rândul tinerilor, și este clar că, pe lângă pregătirea academică, UNATC are responsabilitatea de a se implica în educarea și sprijinirea studenților în lupta cu aceste probleme. Pe de altă parte, astăzi arta nu poate exista fără funcția sa socială, fără componenta sa educațională. Iar educația nu se întâmplă exclusiv între pereții unei săli de curs, ci continuă și în afara granițelor universitare, în fiecare aspect al vieții studenților noștri. Viitorul artist este în mod direct responsabil viitorul publicului său.” – Profesor Univ. Dr. DORU NIȚESCU, Președintele Senatului, UNATC
”Despre prevenție astăzi nu putem vorbi decât printr-o abordare multiaxială a experților și despre un parteneriat între autorități, specialiști și societatea civilă, pentru că doar împreună putem încerca măcar să oprim flagelul care ne arestează copilăria copiilor noștri și viitorul tinerilor. Astăzi vom vorbi atât despre o cercetare la nivel național, cât și despre instrumente inovative care să asigure prevenirea împotriva acestui flagel, cu instrumente la îndemâna copiilor, pe limbajul lor și accesibile tuturor generațiilor. Ne-am propus împreună să construim o amintire suficient de puternică, astfel încât „NU” să fie spus înainte de a primi invitația la droguri.” – Psiholog clinician, psihoterapeut adlerian, drd. YOLANDA CREȚESCU, Președinte Asociația Happy Minds.
Printre speakerii prezenți la evenimentul de lansare a proiectului se numără: Lector Univ. Dr. Romina Boldașu – Prorector Cercetare Dezvoltare Inovare, UNATC, Yolanda Crețescu – Președinte Asociația Happy Minds, Comisar-șef de poliție Georgiana-Ramona Dabija, Directorul Agenției Naționale Antidrog (ANA), Daniela Vasilica Burghilă – Director General, Ministerul Educației Naționale; Profesor Asociat Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară din București, Profesor Univ. dr. Doru Nițescu – Președinte Senat UNATC, Ligia Crăciunescu – Avocatul Copilului, Dr. Gabriela Nițescu – Medic, Spitalul „Grigore Alexandrescu”, Andreea Manolache – Psiholog, Spitalul „Grigore Alexandrescu”, Dr. Carmen Truțescu – Medic Psihiatru, Asist. Univ. Dr. George Petrescu – Neurochirurg, Spitalul Clinic de Urgență „Bagdasar-Arseni”, UMFCD, Lelia Ciobotariu – Director Executiv, New Europe College (NEC), Iuliana Constantinescu – Reprezentatul Părinților, Dr. Emanuela Andrei – Medic, Spitalul Clinic de Psihiatrie „Prof. Dr. Alexandru Obregia”, Lector Univ. Dr. Bogdan Mustață – Prorectorul de Management Academic, UNATC.
Despre UNATC
Universitatea Naţională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București (UNATC) este o instituţie publică de învăţământ superior finanţată de stat, recunoscută pe plan internațional. Prin programele sale, care pun accentul pe cercetare, inovație, diversitate și interdisciplinaritate, Universitatea le oferă studenților oportunitatea de a se specializa în domeniul teatrului și în cel al filmului, precum și în domenii mixte, la nivel de licență, master și doctorat.
UNATC are în componență, corespunzător domeniilor universitare specifice, două facultăţi: de Teatru şi de Film. De asemenea, mai are în compunere Departamentul de studii doctorale şi Centrul pentru Pregătire Pedagogică şi Didactică, ambele subordonate Rectorului, precum și Centrul Internațional de Cercetare și Educație în Tehnologii Inovativ Creative (CINETic) – departament de cercetare în domeniul interacțiunii digitale și al neuroștiinţei aplicate în arte performative și film.