Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” București, prin Departamentul de Cercetare, Dezvoltare, Inovare, are plăcerea de a vă invita în perioada 11-13 noiembrie 2024, la sediul UNATC din Str. Tudor Arghezi, nr. 3-b, unde va avea loc conferința științifică Cercetare – Artă – Tehnologie – Societate.
În cadrul conferinței, luni, 11 noiembrie 2024, de la ora 17:00, va avea loc și vernisajul expoziției Mindful Photography & Cinema. Expoziția prezintă lucrări realizate de pacienții participanți la proiectul Mindful Photography & Cinema, un program inovator de intervenție culturală, implementat în perioada iulie – noiembrie 2024 la Spitalul Prof. Dr. Angelescu din București, care și-a propus să le ofere participanților o oază de exprimare personală prin arte vizuale, ajutându-i să-și exploreze și gestioneze emoțiile într-un mod creativ. Vernisajul este urmat de o masă rotundă cu tema „Arta în contextul medical”, unde vor lua cuvântul cinci experți din cercetare, arte și sănătate, care vor discuta beneficiile terapiei prin artă, impactul concret al proiectului și potențialul artei de a îmbunătăți starea de bine a pacienților și de a reduce anxietatea cauzată de boală.
Marți, 12 noiembrie 2024, de la ora 11.00 va avea loc atelierul Harta corpului – Bodymapping, susținut de dr. Maria Murgu, dedicat studenților interesați de autocunoaștere prin procese creative.
Conferința Cercetare – Artă – Tehnologie – Societate face parte din Proiectul CNFIS-FDI-2024-F-0378 – SEDI – „Senzorial Digital” și are ca obiectiv principal implicarea noilor tehnologii și artei teatrului în procese de intervenție socială. Temele sesiunii de comunicări sunt centrate pe următoarele direcții:
- Realitatea virtuală ca instrument de prevenție a primului consum
- Arta teatrului în procesul de reintegrare în comunitate
- Contribuția artelor dramatice și cinematografice în centre de sănătate ca forme de terapie complementară
Participarea este gratuită, însă locurile sunt limitate. Doritorii se pot înscrie completând acest FORMULAR
PROGRAM
Luni, 11 noiembrie 2024
17.00 – VERNISAJ & MASĂ ROTUNDĂ: Mindful Photography & Cinema
Moderator: Drd. Mirona RADU, UNATC „I.L. Caragiale”
Marți, 12 noiembrie 2024
11.00 – ATELIER: Harta corpului – Bodymapping
Dr. Maria MURGU, UNATC „I.L. Caragiale”
17.00 – KEYNOTE: The Unification of the Arts
Dr. Steven BROWN, McMaster University in Hamilton, Ontario, Canada
ONLINE KEYNOTE:
Zoom link: https://us06web.zoom.us/j/83776084310?pwd=XmPT1odmNoTMVg7cT4sKPTiAG0YFoC.1
Meeting ID: 837 7608 4310
Passcode: 184920
Miercuri, 13 noiembrie 2024
10.30 – Cuvântul Rectorului – Prof.univ.dr. Liviu LUCACI
Cuvântul Prorectorului pentru Cercetare, Dezvoltare, Inovare – Lect.univ.dr. Romina BOLDAȘU
11.00 – STAD – Social Transmission of Cognitive and Emotional States in the Care of Alzheimer’s Disease Patients
Dr. Claudiu PAPASTERI, UNATC „I.L. Caragiale”
11.20 – Metoda masa de dialog – instrument performativ de modelare a soluției în designul participativ HELIX
Dr. Maria DRAGHICI, CSIII UNATC “I.L.Caragiale”
Dr. Alina APOSTU, antropolog, research associate SOAS University of London
11.40 – “Recuperări” sau despre un spectacol realizat în cadrul Comunității Terapeutice “Phoenix” a Penitenciarului Jilava prin intermediul metodei de terapie teatrală co-activă (Co-ATT)
Dr. Radu CRĂCIUN, UNATC „I.L. Caragiale”
Drd. Paul PRISTAVU, UNATC „I.L. Caragiale”
Conf.univ.dr. Alexandru I. BERCEANU, UNATC “I.L.Caragiale”
12.00 – HER STORY, HER FUTURE – program de mentorat pentru femeile din industria filmului
Drd. Mirona RADU – asistent de cercetare UNATC “I.L.Caragiale”
Prof.univ.dr. Cătălina RADU – Academia de Studii Economice din București
12.20 – Neuresil – Virtual reality set design for research purpose
Dr. Ciprian FĂCĂERU, UNATC „I.L. Caragiale”
12.40 – Harta corpului – Bodymapping
Dr. Maria MURGU, asistent de cercetare, UNATC “I.L.Caragiale”
13.00 – Ecoul meu virtual – Proiect național de prevenire și conștientizare a primului consum
Dr. Yolanda CREȚESCU, UNATC „I.L. Caragiale”
13.20 – Ecoul meu virtual – Explorarea auto-percepției prin teatru și Realitate Virtuală pentru dezvoltare emoțională
Dr. Marius HODEA, tehnician VR, UNATC “I.L.Caragiale”
13.40 – Mindful Photography & Cinema – Valorificarea artelor vizuale în context medical
Drd. Mirona RADU – asistent de cercetare UNATC “I.L.Caragiale”
14.00 – Application of Immersive Virtual Reality-Based Allocentric Spatial Cognitive Training on Improving Theory of Mind in Children with Autism Spectrum Disorder
Dr. Morteza IZADIFAR, Institute of Humans & Aesthetics la Coburg University, Germania
14.20 – Terapia prin Expunere Narativă și Teatrul aplicat ca intervenție socială – Proiectul T-NET
Dr. Ada DOBREA, UNATC “I.L.Caragiale”
Dr. Alexandra SOFONEA, UNATC “I.L.Caragiale”
PREZENTARE
Luni, 11 noiembrie 2024
17.00 – Vernisaj și Masă Rotundă – Mindful Photography & Cinema
Creatrix Fama, în parteneriat cu Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București, invită publicul, mass-media și pe toți cei interesați să participe la vernisajul expoziției Mindful Photography & Cinema, care va avea loc luni, 11 noiembrie 2024, ora 17:00, în sala multifuncțională de la UNATC (Tudor Arghezi nr. 3B).
Expoziția prezintă lucrări realizate de pacienții participanți la proiectul Mindful Photography & Cinema, un program inovator de intervenție culturală, co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN). Implementat în perioada iulie – noiembrie 2024 la Spitalul Prof. Dr. Angelescu din București, proiectul le-a oferit participanților o oază de exprimare personală prin arte vizuale, ajutându-i să-și exploreze și gestioneze emoțiile într-un mod creativ.
Vernisajul va fi urmat de o masă rotundă cu tema „Arta în contextul medical”, unde vor lua cuvântul cinci experți din cercetare, arte și sănătate. Aceștia vor discuta beneficiile terapiei prin artă, impactul concret al proiectului Mindful Photography & Cinema și potențialul artei de a îmbunătăți starea de bine a pacienților și de a reduce anxietatea cauzată de boală. Evenimentul reprezintă o oportunitate de a explora puterea transformatoare a artei în contexte medicale și de a contribui la dialogul despre rolul său în promovarea sănătății și bunăstării.
Mirona Radu, fondatoarea proiectului și asistent de cercetare la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București, declară: “A fost un proiect dificil, dar unul care ne-a atins profund. Prin Mindful Photography & Cinema, ne-am dorit să demonstrăm că arta poate fi o punte între pacienți și vindecarea emoțională, oferindu-le o voce și un mijloc de expresie într-un context adesea marcat de vulnerabilitate. Am întâlnit pacienți care, după activitățile noastre, s-au simțit eliberați emoțional, oameni care au trăit momente de emoție profundă, la un nivel uman autentic. Și arta, la fel ca boala, ne apropie de cei din jur într-un mod aparte. Cea mai mare bucurie a noastră este să auzim din saloane rugămintea de a merge și în alte spitale – ‘tare bine le faceți oamenilor’.”
Proiectul Mindful Photography & Cinema a fost prezentat recent la Festivalul Medfest Egypt 2024, un prestigios eveniment internațional desfășurat la Cairo, unde Creatrix Fama a expus rezultatele parțiale și metodologia sa. În cadrul unui panel dedicat intersecției dintre artă și medicină, echipa a oferit o perspectivă asupra impactului transformator al artei și a promovat proiectul ca model de bune practici pentru inițiative similare.
Evenimentul Mindful Photography & Cinema – vernisaj și masă rotundă, din 11 noiembrie, face parte din seria de evenimente Cercetare-Artă-Tehnologie-Societate (11-13 noiembrie 2024) de la UNATC, care explorează implicarea noilor tehnologii și a artei teatrului și filmului în procese de intervenție socială.
Mindful Photography & Cinema este un proiect de intervenție culturală, produs de Creatrix Fama și co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN). Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
Parteneri: Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L.Caragiale din București”, Spitalul Prof. Dr. Angelescu, Medfest Egipt.
Marți, 12 noiembrie 2024
11.00 – ATELIER: Harta corpului – Bodymapping
Lect. Univ. dr. Maria Murgu, UNATC “I.L.Caragiale”
ABSTRACT
Atelierul de Bodymapping propune participanților experimentarea cartografierii propriului corp. Harta corpului presupune trasarea în jurul corpului unei persoane de către un alt membru al grupului a unui contur în mărime naturală. Conturul este apoi re-desenat-fixat, pictat, animat printr-un proces contemplativ și creativ care îl ajută pe creator să reflecteze și să-și exprime experiențele subiective și personale de viață în etapa de integrare și împărtășire a experienței în grup.
BIO
Maria MURGU a absolvit Universitatea Națională de Arte București, departamentul Pictură. Din 2015 este asistent de cercetare în cadrul CINETic UNATC. În 2017 a obținut titlul de Doctor în Cinematografie și Media și este lect. univ. dr. în cadrul Departamentului Imagine de Film și TV al Facultatății de Film din cadrul UNATC.
Imaginea o preocupă din multiple perspective. Maria Murgu a urmat între 2015 și 2019 programul de formare în terapie prin artă în cadrul Asociaţiei Române de Terapii Expresive (ARTE) & Wiener Schule for Kunsttherapie (WSK – Austria). Facilitează procese de autocunoaștere și dezvoltare prin creativitate în grupuri diverse, grupuri de formare și sesiuni individuale.
Activează în postproducție cinematografică, în studioul de colorizare și digital intermediate din 2004. Palmaresul de colorist cuprinde pe lângă producții publicitare pentru piața românească și internațională, creații cinematografice românești și internaționale ce au obținut distincții consecrate international (4luni, 3 săptămâni și 2zile, Moartea Domnului Lăzărescu, producții internaționale premiate la Hamburg, Saraevo, Chicago, Israel).
17.00 – KEYNOTE: The Unification of the Arts
Dr. Steven BROWN, McMaster University in Hamilton, Ontario, Canada
ABSTRACT
In his talk on his book “The Unification of the Arts” professor Steven Brown presents the first integrated cognitive account of the arts, uniting visual art, theatre, literature, dance, and music in one unifying perspective. The presentation will highlight the biological and cultural evolution of the arts collectively and as individual artforms. The talk proposes a unified notion of creativity and aesthetics in relation to the arts examining the full gamut of processes, from production mechanisms and creativity to perception.
BIO
Steven BROWN este directorul Laboratorului NeuroArts și conferențiar la Departamentul de Psihologie, Neuroștiințe și Comportament – Universitatea McMaster din Hamilton, Ontario. Și-a obținut doctoratul în Departamentul de Genetică și Dezvoltare la Universitatea Columbia din New York și a efectuat cercetări postdoctorale la Institutul Pasteur din Paris, Institutul Karolinska din Stockholm, Centrul de Științe ale Sănătății al Universității din Texas în San Antonio și la Universitatea Simon Fraser din Vancouver. Cercetările sale se concentrează pe baza neuronală a artelor, incluzând muzica, dansul, actoria, povestirea, cinematografia, desenul, estetica și creativitatea. Este autorul cărții „The Unification of the Arts” (Oxford University Press) și co-editor al cărților „The Origins of Music” (MIT Press) și „Music and Manipulation” (Berghahn Books).
ONLINE CONFERENCE:
Topic: UNATC Conference
Time: 17.00
Join Zoom Meeting
https://us06web.zoom.us/j/83776084310?pwd=XmPT1odmNoTMVg7cT4sKPTiAG0YFoC.1
Meeting ID: 837 7608 4310
Passcode: 184920
Miercuri, 13 noiembrie 2024
11.00 – STAD – Social Transmission of Cognitive and Emotional States in the Care of Alzheimer’s Disease Patients
Efectele realității virtuale asupra memoriei autobiografice și a oxitocinei salivare
Dr. Claudiu PAPASTERI, Universitatea din București
ABSTRACT
Realitatea virtuală (VR) pătrunde din ce în ce mai mult în practica medicală, facilitând noi instrumente diagnostice și intervenții pentru ameliorarea sănătății. Unul dintre potențialele rolurile ale VR în medicină este dezvoltarea unor sarcini personalizate de antrenament al memoriei, care ar putea fi de ajutor prin întârzierea sau ameliorarea îmbătrânirii cognitive. Totuși, nu este clar dacă sarcinile de memorie bazate pe VR sau cele de realitate mixtă (MR, virtuală și reală) sunt la fel de eficiente ca cele administrate de specialiști umani. Mai mult, în prezent, efectele VR asupra fiziologiei umane nu sunt complet înțelese, iar procedurile specifice mediilor virtuale ar putea, alături de beneficii, să ascundă, de asemenea, efecte nedorite. Studiul de față a urmărit să răspundă acestor întrebări reproducând o sarcină psihologică de declanșare a amintirilor autobiografice prin utilizarea de stimuli olfactivi în medii MR. Au fost create patru medii MR diferite ce utilizează un număr gradual ascendent de elemente VR, de la niciun element VR (MR0) la un număr predominant de elemente VR (MR3). Rezultatele arată că participanții au și-au reamintit un număr comparabil de amintiri autobiografice în toate mediile MR, iar mediul MR3, care includea o interacțiune socială virtuală, a generat cele mai lungi reamintiri. Mediul MR0 a generat amintirile cu cea mai scăzută valență emoțională. Important, nivelul hormonului social oxitocină a scăzut semnificativ în salivă după ce sarcina autobiografică a fost realizată în medii cu componente VR mai numeroase (MR2 și MR3). Aceste constatări evidențiază utilitatea VR în antrenamentul memoriei, dar și efectele creșterii elementelor VR asupra nivelurilor endogene de oxitocină, un corelat fiziologic al impactului interacțiunilor sociale.
BIO
Claudiu PAPASTERI este psiholog clinician, psihoterapeut și lector universitar în cadrul Departamentului de Psihologie și Știinte Cognitive, Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București. În cadrul Facultații de Psihologie și Științele Educației predă Introducere în Neuroștiințe, Neuroștiințe Cognitive și Clinice, Statistici Multivariate, Metodologia Cercetării Clinice și Evaluare Psihologică. Din 2016 este parte din echipele multidisciplinare ale centrului CINETic în proiectele MET și STAD în care este responsabil cu programarea de task-uri computerizate și analiza datelor psihologice și psihofiziologice. Studiile lui anterioare au vizat cu precădere psihologia sănătății cu cercetări în direcția dezvoltării și targetării intervențiilor psihologice, și cercetarea proceselor de psihoterapie. Mai recent a devenit interesat de substratul fiziologic modificărilor ce survin prin patogeneză, dar și în urma psihoterapiei de succes. Principalele sale domenii de cercetare îmbină psihologia clinică, psihoterapia și electropsihofiziologia cu pasiunea sa pentru programare statistică și psihometrie.
11.20 – Metoda masa de dialog – instrument performativ de modelare a soluției în designul participativ HELIX
Dr. Maria DRAGHICI, CSIII UNATC “I.L.Caragiale”
Dr. Alina APOSTU, antropolog, research associate SOAS University of London
ABSTRACT
Relațiile orizontale din spațiul de vizibilitate al camerelor urbane permit participanților să scape de rolurile și regulile care le normează viața de zi cu zi, sau care uneori îi pot chiar limita în acțiunea civică. Prin mijloace performative, lucrătorul public (artistul / cercetătorul) re-contextualizează poziția actorilor din interiorul unui proces decizional (helix quituplu), alăturând grupurilor marginale (de cele mai multe ori invizibile) structuri administrative sau private, în co-producția unui asamblaj hibrid (de tip laborator) – masa de dialog. Prin poziționarea oamenilor într-o atitudine organizat-constructivă față de provocările unui context specific, camerele urbane pot precipita ulterior acțiune publică într-un mod conjugat înspre soluția colectivă.
Artistul / cercetătorul devine astfel curator de context și intră împreună cu ceilalți în construcția unei noi semnificații, creând valori de (re)inventare instituțională (de tip action research). Cercetarea-acțiune este o practică universitară interdisciplinară orientată înspre procesul de intervenție socială prin care se valorifică imaginarul colectiv. Ea se constituie ca o practică alternativ-sistemică aplicată în experimentarea directă a traducerilor unor termeni utilizați în negocierile din jurul unei situații-problemă din teren. Curatorul de context este un mediator al redistribuirii puterii între actori și facilitează conectarea identităților individuale la una comunitară. Această practică hibridă modelează și extinde spațiul public de acțiune prin încurajarea proceselor de pedagogie orizontală a comunității de învățare și rescrierea “în comun” a unei noi narative.
Cercetarea-acțiune aduce în centrul metodei „masa de dialog” abordarea performativă prin intermediul acțiunii (individuale/colective) și comunicarea interpersonală prin observație și empatie. Publicul transformat în participant, ca (re)sursă culturală deschisă a designului urban, ajută la găsirea soluției în forma ei de obiect final al procesului de intervenție socială. Prin abordarea etică în locul celei estetice, prin ideea de feedback – încercare și eroare, soluția se instaurează în realitate organic, ca un bun comun agreat ca rezultantă a unui proces dialogic, colaborativ.
BIO
Maria DRAGHICI: Este artist comunitar și educator, coordonator de programe de intervenție culturală și cercetătoare. A lucrat în mai multe echipe interdisciplinare ca documentarist, mediator și artist în programe de artă comunitară, în procese hibride de investigație asupra realului socio-politic și de interes public, folosind mai multe medii de exprimare (film, scenografie, design graphic) în sensul conceptului extins de școală. A promovat în Suedia 2011-2013 arta activă în legătură cu extinderea spațiului public și cel al punerii în comun. În cadrul Departamentului de Cercetare, Dezvoltare și Inovare (DCDI) lucrează colaborativ pentru platforma de cercetare-acțiune și practică multimodală (MAIC) “Modele alternative de infrastructură culturală” 2021-24 și Arhiva Activă 2020-23.
Alina APOSTU: Este antropolog social și educator (Fellow of the Higher Education Academy din Marea Britanie), activ ca cercetător academic și de implicare publică. Cercetarea sa se axează pe dimensiunile senzorial-afective ale comunității și ale spațiilor/fenomenelor urbane (formarea identității individuale și colective; memorie, imaginație și noțiuni despre viitor; religie cotidianǎ; practici alimentare de zi cu zi). Activitatea sa didactică este informatǎ de cercetare, cu o abordare pedagogică care facilitează parteneriatul cu studenții prin învățare colaborativă și activități de predare multimodală. Cu experiența sa în cercetarea multimodală, învățarea și implicarea publicului, își propune să dezvolte cercetări interdisciplinare și colaborative cu participanții pentru a evidenția diverse experiențe trăite și impactul acestora asupra schimbării sociale.
11.40 –
„Recuperări” sau despre un spectacol realizat în cadrul Comunității Terapeutice „Phoenix” a Penitenciarului Jilava prin intermediul modelului dramaterapeutic co-activ (Co-ATT)
Dr. Radu CRĂCIUN, UNATC „I.L. Caragiale”
Drd. Paul PRISTAVU, UNATC „I.L. Caragiale”
Conf.univ.dr. Alexandru I. BERCEANU, UNATC “I.L.Caragiale”
ABSTRACT
Modelul de terapie teatrală co-activă Co-ATT a fost manualizat în 2024 de către dramaterapeutul Laura Wood și regizorul Dave Mowers în urma aplicării practice a acestuia pe grupuri variate de persoane instituționalizate care se confruntau cu diverse forme de adicție. Modelul Co-ATT a fost implementat în premieră în România, în cadrul unui parteneriat între DCDI al UNATC și Administrația Națională a Penitenciarelor și s-a desfășurat în cadrul Comunității Terapeutice „Phoenix” din Penitenciarul Jilava, pe un grup pilot format din zece rezidenți ai respectivei comunități. Implementarea modelului a fost coordonată de către conf. univ. dr. Alexandru Berceanu, asistent de cercetare dr. Radu Crăciun și drd. Paul Pristavu.
Modelul Co-ATT presupune o democratizare a relațiilor creative, în cadrul cărora participanții, ghidați de echipa de traineri participă co-activ la crearea spectacolului de teatru, în exact același fel în care o face o echipă creativă, compusă din compozitor, dramaturg, regizor, scenograf și, nu în ultimul rând, actori.
Mai mult, paradigma Co-ATT, spre deosebire de alte modele de terapie prin artă pleacă de la premisa conform căreia un public atent curatoriat poate face mai mult rău decât bine procesului de recuperare, bazându-se pe principiul simțului comun conform căruia o remarcă politicoasă este mai dăunătoare decât un adevăr crud rostit cu franchețe. Conceptul de „spectator” implică un nivel de pasivitate, în vreme ce principiul de „martor” este mai potrivit cu așteptările metodei de la publicul acestui spectacol, deoarece metoda presupune dezideratul ca și membrii publicului să fie co-activi la spectacol. Interactivitatea presupusă de modelul Co-ATT nu se rezumă de asemenea la „răspunsuri” din public, deoarece „răspunsurile” nu fac nimic altceva decât să creeze o dinamică voyeur-istă, conservând puterea de partea publicului și punându-i pe actori într-o poziție de inferioritate, augmentând stigmatul de „bolnavi” care trebuie să treacă prin această experiență al actorilor implicați în procesul de terapie prin teatru.
Modelul Co-ATT folosește însă ceea ce se cheamă „elementul co-activ”, dezvoltat în faza repetițiilor sub forma unui exercițiu artistic bazat pe tema spectacolului pe care aceștia îl vor propune membrilor publicului. În esență, elementul co-activ transformă membri publicului la rândul lor în participanți ai modelului, propunându-le exerciții similare cu cele propuse de traineri în timpul procesului de descoperire a temei și de explorare a acesteia prin diverse exerciții. Elementul co-activ devine o parte integrantă a temei spectacolului creată de membri publicului și de performeri în același timp și poate îmbrăca multe forme.
Intervenția echipei care a participat la implementarea modelului Co-ATT în cadrul conferinței va consta în scurta descriere a acestuia precum și studiul său de caz, respectiv, aplicarea modelului în cadrul Comunității Terapeutice „Phoenix”, și, totodată, despre avantajele și limitele implementării acestui model.
BIO
Radu CRĂCIUN este absolvent al Facultății de Teatru din UNATC. În 2019 obține, în cadrul aceleiași universități, titlul de doctor în artele spectacolului. În prezent este regizor și cercetător în cadrul Departamentului Cercetare, Dezvoltare, Inovare al UNATC „I.L. Caragiale” București.
Paul PRISTAVU actor și pedagog teatral, actualmente doctorand la UNATC „I.L. Caragiale”, București. Cercetarea sa explorează rolul teatrului și al învățării pe tot parcursul vieții în procesul de reintegrare socială, lucrând cu non-actori și persoane din penitenciare.
Alexandru I. BERCEANU desfășoară cercetări interdisciplinare la intersecția dintre teatru și neuroștiințe. Începând cu studiile sale doctorale, cercetarea lui este înțelegerea comportamentelor agresive și prosociale, folosind teatrul și arta ca metode de investigație împreună cu metodele neuroștiinței, cu scopul de a dezvolta reglarea emoțională prin reprezentării teatrale și joc și înțelegerea substraturilor biologice ale acestora. Rezultatele sale sunt publicate în reviste internaționale precum Brain Topography, eNeuro, Frontiers in Psychology și NeuroImage. Alexandru este regizor și conferențiar universitar la Departamentul de Animație și Interacțiune al UNATC IL Caragiale, București, România, unde predă și la programul de masterat în Teatru pentru Comunitate și Terapie. A inițiat Centrul de Cercetare CINETic la UNATC și programul de masterat pentru Tehnologii Interactive la aceeași universitate.
Demersul său artistic este centrată pe narațiuni vindecătoare și utilizarea noilor media și a tehnologiilor emergente în practici artistice participative printre care: medii imersive, robotică, inteligență artificială sau semnal bio. Cele mai importante lucrări recente ale sale includ filmul de animație Nucul, instalația imersivă Soft Touch la ARAC-Malmaison, expoziția White Imprint la Galeria Möbius, proiectul transmedia Lost Interferences pentru Festivalul Ars Electronica la Scena 9 și Who am I?, produs de H3 și Teatrul Odeon. Lucrările sale au fost prezentate în expoziții la MNAC, Festivalul Mirage, Ars Electronica, Internetics și RADAR București.
12.00 – HER STORY, HER FUTURE – program de mentorat pentru femeile din industria filmului
Drd. Mirona RADU – asistent de cercetare UNATC “I.L.Caragiale”
Prof.univ.dr. Cătălina RADU – Academia de Studii Economice din București
ABSTRACT
În ciuda unei reprezentări egale la nivelul absolventelor de școli de film, femeile continuă să fie subreprezentate în roluri-cheie din industria cinematografică europeană și internațională. Conform studiului European Audiovisual Observatory din 2023, doar 26% dintre regizori, 11% dintre directorii de imagine și 29% dintre scenariști sunt femei, iar The Celluloid Ceiling Report indică o proporție similară în SUA, unde doar 22% din pozițiile creative și de producție sunt ocupate de femei în filmele cu cele mai mari încasări.
Programele de mentorat, precum Her Story, Her Future, produs de Creatrix Fama și co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național, contribuie esențial la sprijinirea femeilor în acest domeniu prin acces la resurse, ghidare specializată și oportunități de networking. Programul răspunde nevoii urgente de a crea o comunitate de sprijin și dezvoltare, în care cineastele emergente să poată naviga provocările profesionale și să își dezvolte abilitățile de leadership și colaborare.
Această prezentare explorează impactul programului Her Story, Her Future asupra participantelor, precum și rezultatele unui chestionar recent privind utilizarea inteligenței artificiale în mentoratul profesional, care reflectă perspectivele a 41 de profesioniste din domeniu. Rezultatele indică importanța unor platforme și inițiative dedicate în construirea egalității de șanse în industria cinematografică.
* Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
BIO
Mirona RADU este o cineastă și cercetătoare dedicată promovării cinematografiei ca instrument de expresie culturală, educație și schimbare socială. Cu o vastă experiență în producția de film, curatoriat și organizare de festivaluri, a contribuit semnificativ la industria cinematografică românească și la extinderea acesteia pe plan internațional. În 2021, a fondat Film O’Clock International Festival, unind opt țări de pe două continente prin proiecții simultane. În 2023, a înființat „Her Future, Her Story”, un program de mentorat inovator pentru femei în cinematografie. Cu o formare diversă și numeroase rezidențe în regia de film, a absolvit programul „Next Wave” la Academia de Film din Berlin, specializându-se în festivaluri, distribuție și curatoriere. Deține o diplomă de master în producție de film de la UNATC București și un master în management creativ în noile media de la prestigioasa Școală de Film Kieslowski. În prezent, urmează studii doctorale la Universitatea Națională de Teatru și Film „I.L. Caragiale” din București, cercetând tema „Filmul ca instrument terapeutic: Mindful Cinema”.
Cătălina RADU este profesor universitar coordonator de doctorat la Academia de Studii Economice din București, cu o formare academică solidă atât în economie (specializarea management), cât și în psihologie, oferind o perspectivă valoroasă asupra comportamentului uman în contexte organizaționale. Are specializări postdoctorale în Marea Britanie și Portugalia, precum și un MBA în Finanțe, obținut în cadrul programului MBA Româno-Canadian (Universitatea de Studii Economice din București și University of Ottawa, Canada). Interesele sale de cercetare includ performanța economică, leadership-ul, psihologia organizațională, comportamentul organizațional, educația și creșterea durabilă, iar rezultatele acestor cercetări au fost diseminate în numeroase publicații de specialitate. A lucrat ca trainer și consultant în diverse proiecte, axându-se pe managementul resurselor umane, comunicare în afaceri, leadership și comportament organizațional, atât în sectorul privat, cât și în cel public. Este certificată ca trainer, speaker și coach de Maxwell Leadership România, fiind implicată activ în proiecte de mentorat și dezvoltare personală.
12.20 – Neuresil – Virtual reality set design for research purpose
Dr. Ciprian FĂCĂERU, UNATC „I.L. Caragiale”
ABSTRACT
Designing a CAVE VR life-threatening natural disaster stress task (VR-NDST) for Neuresil research project.
BIO
Ciprian FĂCĂERU cercetător al tehnologiilor media emergente, explorator al continuumului real-virtual, arhitect de spații virtual imersive, designer de experiențe interactive și un artist în realitatea mixtă.
Ciprian este asistent de cercetare în artă și tehnologii XR la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București este co-fondator și designer principal la Augmented Space Agency.
Interesele sale de cercetare se află la intersecția dintre realitate și virtualitate, unde Ciprian contribuie activ la dezvoltarea unor experiențe de realitate augmentată, virtuală și mixtă cu aplicabilitate în multiple domenii de activitate. Misiunea sa este să exploreze și să descopere metode inovatoare de comunicare, cercetare, educație și expresii artistice, care favorizează conexiuni durabile cu tehnologiile media emergente.
12.40 – Harta corpului – Bodymapping
Lect. Univ. dr. Maria Murgu, UNATC “I.L.Caragiale”
ABSTRACT
Dincolo de locul artelor în cultura contemporană recunoaștem valențele ritualice și potențialul autoreflexiv al proceselor creative la nivel personal și de grup. Creativitatea este o formă de cunoaștere experiențială diferită de modelul dominant analitic, dar având valoarea incontestabilă a participării integrante minte- corp, conștient- inconștient.
Bodymapping-ului sau cartografierea corpului implică participanții într-un proces de autocunoaștere care nu poate fi accesat la nivel conversațional. Procesul de a desena, a picta, a alege imagini, culori și materiale diverse etc contribuie în a exprima, a spune o poveste prin expresie vizuală și în același timp a da sens unor experiențe care i-au transformat în cine sunt.
Harta corpului presupune trasarea în jurul corpului unei persoane de către un alt membru al grupului a unui contur în mărime naturală. Conturul este apoi re-desenat-fixat, pictat, animat printr-un proces contemplativ și creativ care îl ajută pe creator să reflecteze și să-și exprime experiențele subiective și personale de viață în etapa de integrare și transformare, împărtășire a experienței și încorporare în conștient. Senzațiile simțite în corp sunt o parte importantă a experienței emoționale. Prin oglindirea în medii vizuale și dinamica procesului creativ este posibilă conștientizarea și autoreflexia. Participanții dezvoltă modele relaționale noi prin experiență directă și prin rezonanță de grup. Bodymapping-ul poate fi un proces ludic, dar și o experiență ce poate aduce la suprafață emoții foarte puternice, uneori dureroase. Facilitatorul trebuie să conțină și să însoțească procesarea emoțiilor și experiențelor ce pot să aibă nevoie de atenție specială și să asigure participanții că pot să expună atât cât sunt pregătiți să o facă în grup și că pot avea suport individual. Bodymapping-ul este un exercițiu foarte util în grupurile în care există barieră lingvistică. Procesul de cartografiere a corpului accesează și lucrează cu identitatea fiecărui individ, dar poate păstra etica privind anonimatul participanților.
Cartografierea corpului este o metodă de cercetare prin artă și poate completa abordările existente prin concentrarea pe procesele (dinamice) vizuale și simbolice pentru a înțelege experiențele subiective, încorporate (embodied) legate de sănătatea mintală, de grupuri și comunități diverse.
Beneficiile cartografierii corporale includ explorarea emoțiilor și experiențelor dificil de accesat, efectul terapeutic, natura sa participativă și colaborativă, posibilitatea de a implica copii, imigranți (grup ce face subiectul cercetării de față) și de a pune accent pe resurse și reziliență. Cartografierea corpului este promițătoare pentru cercetarea cu grupuri excluse de obicei din cercetarea în domeniul sănătății mintale și programe educaționale.
BIO
Maria MURGU: Maria Murgu a absolvit Universitatea Națională de Arte București, departamentul Pictură. Din 2015 este asistent de cercetare în cadrul CINETic UNATC. În 2017 a obținut titlul de Doctor în Cinematografie și Media și este lect. univ. dr. în cadrul Departamentului Imagine de Film și TV al Facultatății de Film din cadrul UNATC.
Imaginea o preocupă din multiple perspective. Maria Murgu a urmat între 2015 și 2019 programul de formare în terapie prin artă în cadrul Asociaţiei Române de Terapii Expresive (ARTE) & Wiener Schule for Kunsttherapie (WSK – Austria). Facilitează procese de autocunoaștere și dezvoltare prin creativitate în grupuri diverse, grupuri de formare și sesiuni individuale.
Activează în postproducție cinematografică, în studioul de colorizare și digital intermediate din 2004. Palmaresul de colorist cuprinde pe lângă producții publicitare pentru piața românească și internațională, creații cinematografice românești și internaționale ce au obținut distincții consecrate international (4luni, 3 săptămâni și 2zile, Moartea Domnului Lăzărescu, producții internaționale premiate la Hamburg, Saraevo, Chicago, Israel).
13.00 – Ecoul meu virtual – Proiect național de prevenire și conștientizare a primului consum
Dr. Yolanda CREȚESCU, UNATC „I.L. Caragiale”
ABSTRACT
Un proiect de cercetare al Departamentului de Cercetare, Dezvoltare, Inovare al UNATC și o inițiativă națională de prevenire a consumului de substanțe interzise în rândul tinerilor, implementată in parteneriat cu Agenţia Naţională Antidrog şi Asociația Happy Minds.
Proiectul combină tehnici inovatoare de educație prin artă și tehnologie, utilizând jocul teatral și realitatea virtuală (VR) pentru a antrena senzorial şi a oferi un mediu sigur și controlat în care tinerii să învețe și să exerseze abilități de refuz și gestionare a tentațiilor, fără riscurile asociate interacțiunii cu situații reale.
De ce?
- 10,7% dintre cei cu vârsta cuprinsă între 15-64 ani au consumat cel puţin un tip de drog ilicit de-a lungul vieţii (consum experimental)
- Cele mai mari rate de consum se observă în rândul populaţiei tinere (15-34 ani)
- Adolescența este perioada cu vulnerabilitatea cea mai mare la inițierea consumului de droguri, cea mai mică vârstă de debut fiind declarată pentru consumul de noi substanțe psihoactive (13 ani).
(Raportul Naţional privind situaţia drogurilor în România, 2022, ANA)
BIO
Yolanda CREȚESCU este psiholog clinician și psihoterapeut adlerian, cercetătoare pasionată de intersecția dintre tehnologie, artă și psihologie. Specializată în utilizarea instrumentelor de evaluare psihologică clinică și a tehnicilor inovative pentru practicarea mecanismelor de coping emoțional, tehnologiile avansate, inclusiv inteligența artificială. Yolanda Crețescu are o experiență vastă în dezvoltarea și implementarea programelor inovative de prevenție și intervenție psihologică. Ea a creat și proiectat programe de formare și educație pentru studenții din domeniul artelor. Combinând expertiza sa în psihologie clinică, psihoterapie adleriană, psihologie senzorială și terapie prin artă, explorează noi metode de a sprijini artiștii în atingerea unui nivel mai înalt de performanță artistică și emoțională.
13.30 Ecoul meu virtual – Explorarea auto-percepției prin teatru și Realitate Virtuală pentru dezvoltare emoțională
Dr. Marius Hodea, tehnician VR, UNATC “I.L.Caragiale”
ABSTRACT
În proiectul “Ecoul meu Virtual” se explorează auto-percepția adolescenților prin integrarea tehnicilor teatrale și a tehnologiei VR într-un context educațional și terapeutic. Utilizând o cameră 360˚ și experiențe imersive, participanții sunt ghidați printr-un proces de introspecție în care se auto-observă și analizează propriul comportament și emoții. Experiențele teatrale, completate de tehnologia VR, facilitează conștientizarea diferențelor de percepție și auto-percepție, permițând tinerilor să exploreze noi mecanisme de coping emoțional într-un cadru sigur și controlat. Observarea propriului corp în timp și spațiu încurajează dezvoltarea empatiei și a capacităților de comunicare, iar imersiunea în medii virtuale controlează gradul de expunere la scenarii provocatoare. Prin acest proces, participanții sunt invitați să reflecteze asupra propriilor reacții și să-și dezvolte strategii adaptive, contribuind la prevenirea comportamentelor de risc. Această abordare interdisciplinară deschide noi căi de intervenție pentru susținerea dezvoltării emoționale în rândul adolescenților, oferind o metodologie complexă ce integrează beneficiile realismului VR și expresivitatea jocului teatral. Proiectul propune o metodă inovatoare de autocunoaștere și autoreglare emoțională, cu impact în prevenția consumului de substanțe și alte comportamente riscante.
BIO
Marius HODEA: este absolvent al Universităţii Naţională de Arte din Bucureşti, asistent de cercetare și tehnician în explorarea realității virtuale (VR) ca fenomen și a tehnologie, care modelează și influențează reprezentarea și percepția asupra spațiilor, mediilor arhitecturale și ambientale. Sunt preocupat de relația complexă dintre om și spațiul real versus cel virtual, și de modul în care VR poate induce senzația de prezență. Prin intermediul VR, investighez cum putem simula diverse experiențe reale si virtuale, oferind utilizatorilor oportunități unice de a interacționa și de a percepe mediile virtuale.
13.20 Ecoul meu virtual – Explorarea auto-percepției prin teatru și Realitate Virtuală pentru dezvoltare emoțională
Dr. Marius Hodea, tehnician VR, UNATC “I.L.Caragiale”
ABSTRACT
Prezentarea explorează implementarea și impactul proiectului Mindful Photography & Cinema, lansat în iulie 2024 la Spitalul Prof. Dr. Angelescu din București, care valorifică artele vizuale, în special fotografia și filmul, pentru a îmbunătăți bunăstarea emoțională a pacienților. Proiectul, cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național și organizat de Creatrix Fama în colaborare cu Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică, a implicat pacienți și membri ai familiei în sesiuni de lucru dedicate fotografiei conștiente și proiecțiilor de film.
Principalele obiective ale proiectului au fost: (1) reducerea anxietății și stresului resimțit de pacienți prin experiențe creative; (2) promovarea incluziunii sociale prin interacțiuni colaborative între pacienți; și (3) stimularea expresiei emoționale prin arte vizuale.
Proiectul s-a desfășurat pe o perioadă de patru luni, implicând ateliere de fotografie, cursuri teoretice și sesiuni de proiecții, concepute pentru a facilita exprimarea emoțională și interacțiunea socială. Intervențiile au fost evaluate prin chestionare aplicate participanților și observații directe.
Rezultatele inițiale sugerează o scădere a nivelului de anxietate în rândul participanților și îmbunătățirea conexiunilor între pacienți. Observațiile calitative indică o creștere a încrederii în sine și a capacității de a gestiona stresul în timpul spitalizării. Mindful Photography & Cinema propune așadar un model inovativ pentru integrarea artelor în terapia suportivă și îmbunătățirea experienței pacienților, sugerând direcții noi de cercetare privind impactul artei în contextul medical.
*Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
BIO
Mirona RADU este o cineastă și cercetătoare dedicată promovării cinematografiei ca instrument de expresie culturală, educație și schimbare socială. Cu o vastă experiență în producția de film, curatoriat și organizare de festivaluri, a contribuit semnificativ la industria cinematografică românească și la extinderea acesteia pe plan internațional. În 2021, a fondat Film O’Clock International Festival, unind opt țări de pe două continente prin proiecții simultane. În 2023, a înființat „Her Future, Her Story”, un program de mentorat inovator pentru femei în cinematografie. Cu o formare diversă și numeroase rezidențe în regia de film, a absolvit programul „Next Wave” la Academia de Film din Berlin, specializându-se în festivaluri, distribuție și curatoriere. Deține o diplomă de master în producție de film de la UNATC București și un master în management creativ în noile media de la prestigioasa Școală de Film Kieslowski. În prezent, urmează studii doctorale la Universitatea Națională de Teatru și Film „I.L. Caragiale” din București, cercetând tema „Filmul ca instrument terapeutic: Mindful Cinema”.
14.00 – Application of Immersive Virtual Reality-Based Allocentric Spatial Cognitive Training on Improving Theory of Mind in Children with Autism Spectrum Disorder
Dr. Morteza IZADIFAR, Institute of Humans & Aesthetics la Coburg University, Germania
ABSTRACT
Background: Is there a connection between understanding a friend’s perspective and finding your way around a city? Research suggests that these functions may indeed be interconnected in the brain. The ability to understand others’ minds, known as Theory of Mind (ToM), is crucial for social interaction. However, ToM does not function as efficiently in some mental disorders, such as Autism Spectrum Disorder (ASD). Additionally, many individuals with ASD experience difficulties with spatial frames of reference processing, especially in the allocentric frame (processing external objects in relation to each other), while their egocentric frame (self-centered spatial processing) remains intact. Studies have shown that allocentric frame deficits in ASD are not related to poor visual short-term memory or challenges with mental rotation.
Aim: This study aims to explore the use of immersive virtual reality (IVR) cognitive training to study the allocentric frame of reference in children with ASD. By enhancing allocentric frame capabilities, we hypothesize that improvements in ToM function may be observed among these children.
Methods: We will conduct a pre-test to assess ToM skills in children with ASD. Following this, 20 children with ASD will undergo IVR training (45-minute sessions, three days a week, for eight weeks) designed to improve allocentric frame skills through interactive gameplay. Post-intervention, we will compare the ToM skills of the children.
Results: As we are currently in the initial phase of the experiment, no results are yet available.
Conclusion: We anticipate that future results will indicate that immersive virtual reality training for allocentric frames of reference may be clinically beneficial for enhancing ToM function in children with ASD.
Keywords: Spatial Cognition, Virtual Reality, Frames of Reference, Allocentric, Egocentric, Children, Autism Spectrum Disorder
BIO
Morteza IZADIFAR s-a născut în Iran, a studiat psihologia la Universitatea din Teheran și a lucrat în Iran câțiva ani, până când a început studiile de masterat în neuroștiințe cognitive și psihologie în Germania și Italia. Ulterior, și-a obținut doctoratul în neuroștiințe cognitive la Institutul de Psihologie Medicală, LMU München, sub îndrumarea Profesorului Dr. Ernst Pöppel. După finalizarea doctoratului, a lucrat ca cercetător postdoctoral în diferite laboratoare de neuroștiințe din SUA, Spania, China, Italia și Germania. În timpul doctoratului și postdoctoratului, a investigat mecanismele neuronale ale funcțiilor cerebrale precum conștiința și timpul, percepția subiectivă a timpului, timpul și sincronizarea în creier, neuroștiința cognitivă a imagisticii și neuroestetica. În prezent, lucrează la MixedRealityLab și Institute of Humans & Aesthetics la Coburg University, Germania. Este interesată să combine descoperirile din științele moderne ale creierului și psihologiei cu aspecte estetice și practici de design și să le implementeze în tehnologia realității virtuale pentru diagnosticarea și tratamentul tulburărilor mintale.